التخطي إلى المحتوى الرئيسي

لماذا شمعة عيد الميلاد

بسم الله الرحمن الرحيم
اهلا بيكم متابعى مدونة بصمة خير
موضوعنا النهاردة عن - شمعة عيد الميلاد
غريب ان حد يتكلم عن موضوع زى ده ، خصوصا ان كلنا فى مناسباتنا لازم وحتما واكيد بيكون فى شمع وعلى كل صنف ولون ولازم نحطه فى التورتة ولازم ننفخه كلنا كمان.
بس لو ركزنا كده شوية فى الصورة ..... هانلاقى نفسنا بنعمل
مصايب لنفسنا واحنا مش واخدين بالنا والموضوع مش فى دماغنا اصلاً .


يعنى ايه الكلام ده ؟ !                .................تعالوا نشوف مع بعض

كلنا بنعمل اعياد ميلاد ولادنا ، وبنجيب تورتة كبيرة ، وبنحط فيها عدد من الشمعات على كل شكل ولون ، وكل ما يكون فترة اشتعالها طويلة وبتعمل رذاذ بيبقى سعرها اعلى ومطلوبة من الجميع.

لكن للأسف الشديد كتير مننا او معظمنا مايعرفش ان الشمع فيه معادن ثقيلة ومواد كيميائية خطيرة وأن الشمعة ال بنحطها فى التورتة لمدة دقائق مشتعلة تحمل الكثير من الأضرار الصحية الخطيرة على المدى القريب والبعيد لكل من يأكل من هذه التورتة .
صورة تورتة بها شمع
لماذا- شمعة -عيد- الميلاد#1-بصمة خير
فهذه الشموع تتكون من الكربون والألومنيوم والصوديوم والكبريت - وكلها مواد قابلة للاشتعال لإنتاج هذه الشرارة التى تتناثر على سطح التورتة مكونة طبقة كيميائية تستقر بالمعدة  بعد تناول الشخص لهذه التورتة وتكون السبب فى القىء أو الشعور بآلام مبرحة بالبطن أو إسهال وشعور بعدم الراحة أو ألام معوية وصعوبة الهضم وأيضاً تعيق الاستفادة التامة من الطعام كما قد تسبب شعور بالغثيان وقد يتطور الأمر ويحدث تسمم حاد لهذا الشخص .

حاجة تانية مهمة جدا بنعملها فى التورتة غير موضوع الشمع وهى نفخ الشمع جوه التورتة

وال عن طريقه بننقل الميكروبات الموجودة فى لعاب كل واحد فينا للتورتاية الجميلة  ، ده غير ثانى اكسيد الكربون ال بيخرخ مع النفس ال بننفخ بيه الشمع وبالتالى بنسمم التورتاية قبل ما ناكلها عشان تنطبق علينا المقولة ال بتقول ناكلها بالسم – احنا فعلا كده هاناكلها بالسميات بمختلف انواعها من الشمع ومن نفخ الشمع .

ياريت نطبق حديث الرسول الكريم ال بينصحنا فيه بعدم االتنفس فى كوباية المياه ال بنشربها عشان ما نخرجش ثانى اكسيد الكربون فى الميه  مش كمان بننفخ فى الأكل ال هاناكله فبقت حفلة من ثانى اكسيد الكربون وشوية ميكروبات كده على ما قُسم .

قال الرسول الكريم :
"إِذَا شَرِبَ أَحَدُكُمْ فَلَا يَتَنَفَّسْ فِي الْإِنَاءِ"
صورة بها حكمة عن العقل
لماذا- شمعة -عيد- الميلاد#2-بصمة خير
لذا يجب علينا من الأن ان نتعود على سلوكيات صحية تفيدنا فى حياتنا مش تضرنا فلا يصح ان نستمر فى وضع الشمع فى التورت والحلويات فى مناسباتنا بعد الان .

واذا احببنا ان نستمر فى وضع الشموع فى تورتة ونفخها فيجب ان تكون تورتة للديكور فقط لوضع الشموع فيها ونفخها ونكون مصنوعة من المطاط او البلاستيك اما التورتة الأصلية التى سنأكلها فلا يجب ان نضع فيها شموع او ننفخ فيها بعد الأن .

وكما يقولون ان اسهل شىء ان نقرر ان نتغير ولكن الأصعب هو ان نطبق فعلياً.

لذا يجب ان تكون ارادتنا قوية وان نغير من سلوكياتنا للأفضل.



                      اشوفكم المرة الجاية مع موضوع جديد من موضوعات حياتنا,,,,,,,,,,,



تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

النهاردة - يالا نكتبها صح

النهاردة بسم الله من الأخطاء الأخرى ال لاحظتها غير خطأ الحروف فى الكلمات ، الخطأ فى النحو بمعنى مثلاً وضع حرف التاء مكان حرف الياء مثل كلمة تكن مكان كلمة يكن فى سياق الكلام

الشكوى لغير الله مذلة ... ليه

بسم الله الرحمن الرحيم   أهلا بزوار مدونتى الكرام                         مآثورة النهاردة بتقول لا تشكو للناس

ما هى قمة الصبر و قمة القوة

بسم الله الرحمن الرحيم أهلا بزوار مدونتى الكرام                      مآثورة النهاردة بتقول    قمة الصبر ان

يا ترى ايه هى العلاقة بين تقبيل الاطفال والامراض

اهلا بيكم قرائى الأعزاء  فى موضوع جديد من مواضيع حياتنا احنا عندنا فى مجتمعاتنا العربية شوية عادات وسلوكيات ....المفروض بصراحة ......يذهبوا الى كتب التاريخ ...يعنى نقرأ عنهم فقط وكأنهم فى الماضى وليس الحاضر او المستقبل . وعقبال ما يحصل ده ان شاء الله ..ممكن نعمل ايه؟! ممكن نقرأ مع بعضينا كده هذه التدوينة ويارب تكون مفيدة للجميع

افكارك هى التى تحدد مصيرك

بسم الله الرحمن الرحيم اهلاً بيكم قرائى الأعزاء فى حكمة جديدة من خبرات السابقين