التخطي إلى المحتوى الرئيسي

فضايح - اللغة العربية ومدارسنا

بسم الله والصلاة والسلام على اشرف خلق الله
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قرائى الأعزاء... عاوزة اكلم معاكم النهاردة فى موضوع مهم جدا وهو موضوع كتير مننا مش بيهتم بيه دلوقتى واصبح وجوده فى حياتنا زيه زى اى  شىء من التراث موجود فى حياتنا وممكن نستعمله لكنه ليس الاساس وليس محور حياتنا كما كان فى السابق وبالتالى تنحدر

مكانته على مر السنوات الى ان يختفى مثل اشياء كثيرة كانت موجودة واختفت نتيجة عدم الاهتمام بها وهكذا.................ولكن هذا لن يحدث ان شاء الله

كلامى وحديثى اليوم معكم عن لغتنا العربية .. لغتنا العربية التى اصبحت غريبة على كثير منا ولا يستعملها الا للشديد القوى .

فضايح اللغة العربية ومدارسنا المختلفة وفى جميع المراحل

اللغة العربية التى اصبحت مفقودة فى مدارسنا بكل انواعها ولكن بالطبع بدرجات مختلفة ،
وان وجدت فهى موجودة فى كتب واوراق فقط وليس للدراسة ......مثلها مثل الرسم والموسيقى فى المدارس الحكومية ، فهى حصص موجودة فى جدول الحصص فقط ...لكنها لا تدرس على ارض الواقع وان تم تدريسها  فيكون باقتضاب وتقضية واجب وبس .

وهذا يحدث للأسف الشديد اكثر فى مدارس اللغات والانترناشيونال  و بمباركة اولياء الامور الذين يعترضون على تدريسها احيانا فى مدارس ابنائهم ويعتبرون ان دراسة اللغات هو المستقبل ويجب على الطفل ان يرطن بعدة لغات مختلفة حتى يضمن مستقبل باهر فى الحياة والوظائف .
ريشة ودواية حبر وورقة مكتوبة
فضايح-اللغة-العربية-ومدارسنا-بصمة خير


كلامى وإهتمامى باللغة العربية ليس معناه التقليل من أهمية وضرورة معرفة اللغات المختلفة الأخرى ولكن لأنها يجب أن تكون الأساس ، وبجانبها ما نشاء من لغات مختلفة أخرى .

اننا نعيش فى دولة عربية لغتها الرسمية العربية ...فلا يصح ان يكون معظم اجيالها الناشئين ينطقون بجميع اللغات المختلفة الا لغتهم الأصلية العربية وان تكلموا بها فهم لا يعرفوا حروف كتابتها جيدا ويكون النطق بحكم العادة فقط مع من حوله ولا يعرف ان يكتب حرفا منها....... ولو ظروفه فرضت عليه الكتابة بالعربية بتظهر الفضايح وعلى الملأ ............كل كتاباته سوف تظهر فيها أخطاء فاضحة ومن كل شكل ولون .

وخصوصا ان هذا الطالب سابقا ..الموظف حاليا ممكن يكون كاتب       بيكتب كتب بجميع انواعها ومنها كتب للاطفال ال بيقرأوها وبيدققوا فى حروف كلامها وممكن يتعلموا منها الكلمات المكتوبة خطأ وتتوالى السلسلة  اوبمعنى ادق  المسخرة .

اوممكن يكون صحفى فى جريدة او مجلة وبيكتب مقالات ..بها اخطاء لغوية..............ياللفضيحة
او يكون مسئول عن الكتابة فى تترات المسلسلات والأفلام والبرامج فى التليفزيون .............يعنى الفضيحة علنى
او بيكتب فى مواقع اخبارية  او ثقافية على النت .......................كده بقت الفضيحة دولى
او بيشارك فى منتديات ومواقع اجتماعية وغيره كثير .

فى السابق كانت الأخطاء الإملائية منحصرة فى المدارس الإبتدائية ثم تطورت لمراحلها المختلفة الأخرى .
لكن دلوقتى اصبحت منتهى المهزلة .......الأخطاء اللغوية اصبحت موجودة فى كل مكان حولنا - فى الكتب والتليفزيون والنت  وغيره .

انتشرت فى المجتمع مثل النمل .............طالب الأمس أصبح موظف اليوم فى كل قطاعات الحياة واصبح ابا واصبحت اما ومسئولين عن اجيال قادمة .............تتخيلوا الاب والام يعلموا ابنائهم كتابة الكلمات خطأ
والمصيبة الكبرى ان طالب الامس  سوف يصبح مدرسا اليوم والطامة الكبرى لو اصبح  مدرسا للغة العربية .
يا ترى ....هايعلم هذه الاجيال حروف وكلمات اللغة العربية ازاى ؟!

وياترى هايكون فيه رقابة وتفتيش حقيقى على المدارس و المدرسين .............ولا تستيف دفاتر كالمعتاد ؟
وكما يقال
خطأ الطبيب....................... يدفن تحت الأرض
وخطأ المهندس................... يقع على الأرض
وخطأ المعلم........................ يسير على الأرض

من الواضح ان احنا هانفضل نقول البيضة ولا الفرخة ........وممكن ندِخل معاهم الكتكوت كمان
عايزة احكيلكم حكاية ..انا مريت بيها من زمان شوية كده

انا كنت لا احب اللغة العربية فى المرحلة الاعدادية خالص وكنت لا احب حاجة اسمها - نحو وبلاغة عشان كان عندنا مدرس معقد .... من عهد تحتمس وعايش فى الدور وحاجة اخرمسخرة........ بس احنا والحمد لله كنا متأسسين عربى صح فى ابتدائى ، كانوا المدرسين كويسين وكان البيت كمان متابعينا كويس ، كنا بنجيب الجورنال ونتسابق على قراءته الأول وكنا بنمسكه من الجلدة للجلدة ..عشان ايامنا ما كانش فيه وسيلة اطلاع غيره وانا كنت وما زلت والحمد لله مغرمة بالقراءة فهى حب حياتى وشمعة ايامى ومستقبلى .

من هنا نعرف ان للمدرس المعقد ال ما يعرفش عن طرق التدريس حاجة دور كبير فى كره الطلبة لهذه المادة بالرغم من انه قد يكون متمكن من مادته جيدا ولكن نظريا فقط وليس عمليا.

وكمان للبيت دور فى تحسين مستوى ابنائهم بمتابعتهم ومساعدتهم ان امكن وكان لهم خبرة بمواد دراستهم.
بس طبعا احنا عندنا نسبة اُمية عالية جدا فى مجتمعاتنا العربية وبالتالى دور المدرسة اكبر وعليها عبىء مضاعف لابد من ان تتكاتف اجهزة الدولة المختلفة والاعلام المرئى والمسموع  تجاه ذلك.

ما بالك بقى بالمدرس ال مش متمكن من مادته اصلا وما يعرفش تهجئة الحروف والكلمات بشكل صحيح .
عايزة اقولكم على حاجة كده صغيرة .. نوع تانى من التغريب فى اللغة العربية

الطالب ال بيطلع ما يعرفش يقرأ لغة عربية ويعرف لغات مختلفة .. سوف يقرا الكتب الاجنبية فقط  ولا يقرا كتب عربية وبالتالى فهو يصبح متشبع بافكارالغرب التى يقراها ولا يعرف ان يقرأ الردود عليها المكتوبة بللغة العربية ومن الممكن ان يصبح ارهابيا عن طريق ذلك فهو يرى ويسمع ويقرا دينه من خلال كتب الغرب الذى يعادى الدين الاسلامى ويضع السم فى العسل فيعيش غريبا فى بلده لا يعرف اخبارها او اى شىء عنها الا من المجلات والجرائد والقنوات الاجنبية على الدش والنت وكأنه لا يحيا فى بلد عربى حتى القرآن الكريم لا يعرف ان يقراه باللغة العربية ويفضل ان يقرأه بلانجليزية او اى لغة اجنبية اخرى يفضلها وكانه لم يولد ويعيش فى مصر إو أى بلد عربى أخر وكانه تربى وعاش فى بلد اجنبى عاش مغتربا داخل بلده .

وقد عجبتنى مقولة انقلها اليكم

اذا كنت تخطط ليوم واحد .......................... فازرع الأرز
اذا كنت تخطط لعشرين عاما....................... فازرع الأشجار
أما اذا كنت تخطط لمائة عام........................ فعلم الناس

بعد الرغى الكتير ده.........الخلاصة

لابد من فرض تدريس اللغة العربية فى جميع مدارس الدولة الحكومية والخاصة واللغات والدولى فى كل مراحلها بشكل اجبارى وتكون بطريقة حقيقية وليس شكلى وصورى عن طريق المتابعة والمراقبة من الجميع للجميع .

لابد من اعادة تأهيل الطلبة الذين يدخلون لكليات التربية والاداب بجميع اقسامها حتى يتخرجون مدرسين صالحين للتدريس من الناحية النفسية والاجتماعية واللغوية والكتابية ........الخ

عمل رقابة صارمة على مدرسى مدارس المرحلة الابتدائية واختبار التلاميذ بشكل دورى ومعاقبة مدرس الفصل اذا كان عنده طلبة لا يعرفون القراءة والكتابة وتكون العقوبة متدرجة وحقيقية وكذلك الرقابة حقيقية وليست تقفيل دفاتر حتى نحصل على نتيجة حقيقية وبالتالى يتقدم المجتمع الى الامام  ولا نرى ما نراه الان من  عورات كتابة اللغة العربية التى اصبحت على الملأ .




                            اراكم فى تدوينة اخرى ..المرة القادمة ..ان شاء الله





تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

النهاردة - يالا نكتبها صح

النهاردة بسم الله من الأخطاء الأخرى ال لاحظتها غير خطأ الحروف فى الكلمات ، الخطأ فى النحو بمعنى مثلاً وضع حرف التاء مكان حرف الياء مثل كلمة تكن مكان كلمة يكن فى سياق الكلام

لماذا شمعة عيد الميلاد

بسم الله الرحمن الرحيم اهلا بيكم متابعى مدونة بصمة خير موضوعنا النهاردة عن - شمعة عيد الميلاد غريب ان حد يتكلم عن موضوع زى ده ، خصوصا ان كلنا فى مناسباتنا لازم وحتما واكيد بيكون فى شمع وعلى كل صنف ولون ولازم نحطه فى التورتة ولازم ننفخه كلنا كمان. بس لو ركزنا كده شوية فى الصورة ..... هانلاقى نفسنا بنعمل

الشكوى لغير الله مذلة ... ليه

بسم الله الرحمن الرحيم   أهلا بزوار مدونتى الكرام                         مآثورة النهاردة بتقول لا تشكو للناس

ما هى قمة الصبر و قمة القوة

بسم الله الرحمن الرحيم أهلا بزوار مدونتى الكرام                      مآثورة النهاردة بتقول    قمة الصبر ان

يا ترى ايه هى العلاقة بين تقبيل الاطفال والامراض

اهلا بيكم قرائى الأعزاء  فى موضوع جديد من مواضيع حياتنا احنا عندنا فى مجتمعاتنا العربية شوية عادات وسلوكيات ....المفروض بصراحة ......يذهبوا الى كتب التاريخ ...يعنى نقرأ عنهم فقط وكأنهم فى الماضى وليس الحاضر او المستقبل . وعقبال ما يحصل ده ان شاء الله ..ممكن نعمل ايه؟! ممكن نقرأ مع بعضينا كده هذه التدوينة ويارب تكون مفيدة للجميع

افكارك هى التى تحدد مصيرك

بسم الله الرحمن الرحيم اهلاً بيكم قرائى الأعزاء فى حكمة جديدة من خبرات السابقين